K1 épület, A203-205 | tf.hu/teo
Oktatott tantárgyak | TDK témák | Diplomamunka (szakdolgozat) témák
CV HU
testnevelő tanár, szakedző
Ügyintézési lehetőségek:
Oktatói konzultációs időpontok:
- Dr. habil. Csányi Tamás (szerda 13-13:45, illetve e-mailes egyeztetés alapján)
- Csordás-Makszin Ágnes (szerda 13-13:45, illetve e-mailes egyeztetés alapján)
A tanszék rövid bemutatása
A Testnevelés-Elméleti és Oktatásmódszertani Tanszék fő feladata a testnevelés és sport szakpedagógiai, szakdidaktikai területéhez kapcsolódó tudományos, oktatásmódszertani és gyakorlati ismeretrendszer kutatása és oktatása. A tanszék elsődleges feladata, hogy a 2022. szeptembertől megújuló tanárképzési szakokon a legújabb tudományos evidenciákon alapuló, modern oktatásmódszertani tudás birtokába juttassa a hallgatókat. További cél, hogy folyamatosan kutassa, összegezze és publikálja azokat az ismereteket, amelyek hozzájárulnak a minőségi testnevelés és sportoktatás hatékonyabb és eredményesebb megvalósításához akár az iskolák, akár a sportklubok színterein.
A testneveléselmélet- és módszertan oktatása a TF-en az 1950-es évektől az 1990-es évekig önálló tanszéki hatáskörben zajlott. Tanszékvezetők voltak ebben az időszakban Czirják József, Dr. Báthori Béla és Dr. Arday László. A kilencvenes évek elején összevonták a testnevelés-elméleti és neveléstudományi tanszéket, amely az elmúlt közel 30 évben összevontan működött. A terület gondozásában évtizedekig töltött be vezető szerepet Dr. Makszin Imre. A tanszék 2022 augusztus 01-től Dr. habil. Csányi Tamás vezetésével ismét önállóan látja el feladatait.
Testnevelés és gyógytestnevelés tanár szakpár (10 félév):
- Testnevelés-elmélet és módszertan I., II., III., IV.
- Alapvető mozgáskészségek oktatásának módszertana
- Oktatási stratégiák a testnevelésben - kollaborációs tér
- Mérés és értékelés szakszeminárium
- Gyógypedagógia és adaptált fizikai aktivitás
- Pedagógiai tervezés szakszeminárium
- Fittségoktatás, fittségi programtervezés
- Digitális technológia és kutatás a testnevelésben
- Tehetségfejlesztés és diáksport
Rövid ciklusú tanárképzések
- Alapvető mozgáskészségek szakpedagógiája
- Testnevelés-elmélet és módszertan
- Pedagógiai tervezés szakszeminárium
- Innováció és kutatás a testnevelésben és diáksportban
- Mérés és értékelés szakszeminárium
- Fittségoktatás, fittségi programtervezés
- Adaptivitás és differenciálás a testnevelésben
- Oktatási stratégiák a testnevelésben
- Adaptált testnevelés és fizikai aktivitás
- Adaptált fittségmérés és értékelés
- Gyógypedagógiai alapismeretek
Tételsorok, vizsgakérdések
(szerkesztés alatt)
Dr. habil. Csányi Tamás
- Értékelési módszerek, szokások a testnevelésben
- A testnevelés és sportedzés oktatásmódszertani kérdései a nemlineáris pedagógia tükrében
- A testnevelésórák és sportedzések tanulási és motivációs környezete, interakciós jellemzői
- Innovatív oktatási módszerek alkalmazása a testnevelésben
- A fizikai aktivitás és fizikai fittség mérése és értékelése
- A mozgásterápiák és mozgásfejlesztés tudományos alapjai
- Neuromítoszok az oktatásban és sportban
- Egyedi hallgatói érdeklődés alapján kidolgozott témaválasztás
Csordás-Makszin Ágnes
- Átfogó elemzés a (minőségi) testnevelésről, nemzetközi vizsgálat alapján - Elsősorban európai testnevelési rendszerek, tantervek bemutatása.
- Európai tantervek elemzése és összehasonlítása megadott szempontok szerint. Interneten elérhető testnevelési tantervek összehasonlítása.
- A minőségi testnevelés mutatóinak alakulása az EU-ban. Egy választott európai országban a testnevelés bemutatása, fókuszálva a minőségi testnevelés mutatóira.
- A posztmodern társadalom és a testnevelés viszonyrendszere Magyarországon - A családi háttér és a testnevelés szeretete közötti kapcsolat vizsgálata (A testnevelésben megtanult értékek fontossága a különböző társadalmi osztályokban)
- Értékszemlélet a kerettantervekben - A sportiskolai és a nem sportiskolai kerettantervek célkitűzéseinek összehasonlítása
- Motoros tesztek - A NETFIT mérések által kapott eredmények alapján meghatározott korcsoportok összehasonlítása.
- Egyedi, hallgatói kérés, ötlet alapján egy téma kidolgozása. Fontos, hogy a téma az iskolai testneveléshez kapcsolódjon.
Berki Tamás
- A fizikai aktivitás, sport szerepe a tanulmányi teljesítményben és tanulási motivációban
- A testnevelés szerepe az iskolai énképben
- A pedagógus-diák kapcsolata a közokatásban
- Testnevelés szerepe az egészsséges életmódra való nevelésben
- A sportmotiváció megjelenése a testnevelésben
Diplomamunka (szakdolgozat) témák
Dr. habil. Csányi Tamás
- Az alapvető mozgáskészségek fejlesztési programja
- Mozgásoktatási modellek alkalmazása a testnevelésben és sportban
- Összehasonlító tantervelméleti kutatás hazai és nemzetközi példák alapján
- A testnevelésórák, sportedzések időmérleg elemzése a megvalósult interakciók tükrében
- Digitális lehetőségek a testnevelés oktatásában
- Értékelési módszerek, szokások a testnevelésben
- Motivációs klíma a testnevelésben és sportban
- Autonómiatámogatás és differenciálás a testnevelésben és sportban
- A fizikai aktivitás és fizikai fittség mérése és értékelése
- A mozgásterápiák és mozgásfejlesztés tudományos alapjai
- Neuromítoszok az oktatásban és sportban
- Pedagógus-diák interakcióelemzés különböző oktatásmódszertani környezetben
Csordás-Makszin Ágnes
- Átfogó elemzés a (minőségi) testnevelésről, nemzetközi vizsgálat alapján - Elsősorban európai testnevelési rendszerek, tantervek bemutatása.
- Európai tantervek elemzése és összehasonlítása megadott szempontok szerint. Interneten elérhető testnevelési tantervek összehasonlítása.
- A minőségi testnevelés mutatóinak alakulása az EU-ban. Egy választott európai országban a testnevelés bemutatása, fókuszálva a minőségi testnevelés mutatóira.
- A posztmodern társadalom és a testnevelés viszonyrendszere Magyarországon - A családi háttér és a testnevelés szeretete közötti kapcsolat vizsgálata (A testnevelésben megtanult értékek fontossága a különböző társadalmi osztályokban)
- Értékszemlélet a kerettantervekben - A sportiskolai és a nem sportiskolai kerettantervek célkitűzéseinek összehasonlítása
- Motoros tesztek - A NETFIT mérések által kapott eredmények alapján meghatározott korcsoportok összehasonlítása.
- Egyedi, hallgatói kérés, ötlet alapján egy téma kidolgozása. Fontos, hogy a téma az iskolai testneveléshez kapcsolódjon.
Berki Tamás
- A fizikai aktivitás, sport szerepe a tanulmányi teljesítményben és tanulási motivációban
- A testnevelés szerepe az iskolai énképben
- A pedagógus-diák kapcsolata a közokatásban
- Testnevelés szerepe az egészsséges életmódra való nevelésben
- A sportmotiváció megjelenése a testnevelésben
Boronyai Zoltán
- Személyiségfejlesztési dimenziók a testnevelés és sportoktatásban
- A kosárlabdázás oktatásmódszertani kérdései utánpótláskorban és az iskola keretei között
- Inváziós sportjátékok alapvető taktikai összetevőinek módszertana és feldolgozása az iskolai testnevelés oktatásában