Egyetem

Open Access publikálás segítése

Oktatóink, kutatóink számára az alábbi, EISZ-en keresztül előfizetett adatbázisaink esetén van lehetőség OPEN ACCESS publikálásra a Read and Publish megállapodások keretében. A levelező szerzőként igényelhető nyílt hozzáférés az esetek többségében a megjelenési költségek 100%-át biztosítja. Az alábbi linkeken szereplő tájékoztatók alapján, a publikálási folyamat során kell jelezni az igényt az Open Access megjelenésre, melyet a könyvtári adminisztrátorok hagynak jóvá. Kérjük, hogy az egyetemi e-mail címükkel és lehetőleg egyetemi IP-tartományból intézzék az igénybejelentést.

Kérdés esetén, kérjük keressenek bennünket a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. címen!

Springer Nature >>>

A Springer Nature kiadóval kötött megállapodás értelmében az EISZ-en keresztül előfizető tagintézmények kutatóinak lehetőségük van nyílt hozzáférésű (open access) publikálásra a kiadó több mint 1850 hibrid és több mit 600 gold open access folyóiratában (BMC, Nature Research, Palgrave és SpringerOpen). A szerzői jogokat a Creative Commons CC-BY és CC-BY-NC-ND licencei biztosítják. A kutatók mentesülnek a közzétételi költségek (APC) megfizetése alól.

Folyóiratlista >>>

Elsevier Kiadó >>>

Az Elsevier kiadóval kötött megállapodás értelmében az EISZ-en keresztül előfizető tagintézmények kutatóinak lehetőségük van nyílt hozzáférésű (open access) publikálásra a ScienceDirect platformon keresztül. A megállapodás a kiadó több mint 2000 hibrid és a Gold Open Access folyóiratai terjed ki, kivétel képez ez alól a Lancet, a Cell és egyes társaságok lapjai. A szerzői jogokat a Creative Commons CC-BY, CC-BY-NC-ND licencei biztosítják. A kutatók mentesülnek a közzétételi költségek (APC) megfizetése alól.

Az Elsevier Kiadó folyóiratai >>>

Akadémiai Kiadó >>>

A megállapodás hibrid és Gold OA folyóiratokra vonatkozik, a szerzői jogot a Creative Commons CC-BY és CC-BY-NC-ND licenc biztosítja. A kutatók mentesülnek a közzétételi költségek (APC) megfizetése alól.

Az Akadémiai Kiadó folyóiratlistája >>>



Amennyiben olyan folyóiratban szeretnének publikálni, amely nem szerepel a felsorolt folyóiratlistákon, támogatást igényelhetnek a tudományos és innovációs rektorhelyettesnél ill. a Tudományos Irodában.

NTP-HHTDK-21-0044

NKFIA infoblokkAz NTP-HHTDK-21-0044 azonosítószámú projekt célja a diákköri munka népszerűsítése az Egyetemen. A program során bemutatásra kerülnek az egyes műhelyek, kiemelésre kerülnek a TDK munka egyén számára nyújtott előnyei. A projekt keretében megrendezésre kerül, az Egyetem hírnevéhez méltó TDK konferencia, amely ösztönzi a kutatások folytatását. Végezetül a program keretében a hallgatókat segíteni kívánjuk az eredményeik tudományos folyóiratokban történő közlésében. További információk a projekt oldalán érhetők el.

Projekt címe: Tudományos diákköri munka elősegítése és fejlesztése a Testnevelési Egyetemen

Kedvezményezett neve: Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem

Projekt azonosító: NTP-HHTDK-21-0044

Projekt kezdete: 2021. augusztus 01.

Projekt befejezése: 2022. június 30.

Támogatás összege: 950 000 Ft

Projekt rövid leírása és célja

A program célja a TDK munkában résztvevő hallgatók és oktatók számának növelése és a munka minőségének fejlesztése. Szeretnénk bemutatni a TDK munka hallgatók számára nyújtott előnyeit mind hallgatóként, mind pedig az egyetemi életet követően. Szeretnénk ösztönözni az Egyetem oktató-kutató állományát a TDK munkában való részvételre úgy, hogy a tehetséges, kiemelkedő szorgalmú hallgatókat vonják be az egyes műhelyeken zajló munkákba. Ettől az egyetemi kutatómunka színvonalának javulását várjuk, hiszen sok kutatáshoz szükséges kutatás-asszisztensi feladatot el tudnak látni a hallgatók, tehermentesítve a minősített kollégákat, illetve a tudományos utánpótlás biztosítása is magasabb szintű lehet. Magas színvonalú TDK konferenciaszervezéssel szeretnénk elérni, hogy a tehetséges hallgatók maradjanak meg a tudományos életben.

A pályázathoz kapcsolódó tevékenységek és módszerek bemutatása

A workshopok során a frontális tájékoztatási és ismeretadási módszerek mellett a rendezvények jellegéből adódóan a peer to peer módszerekkel is kívánjuk elősegíteni a kommunikációt. Színes és könnyed tájékoztató és figyelemfelhívó kiadványokkal célunk még szélesebb hallgatói rétegekhez is eljutni. Az Egyetem TDK-s alumni hallgatói, akik az életben is sikereket értek el jó példával járnak elől, így az ő megfelelő színvonalú involválásuk nagyon fontos. A konferenciák az Egyetemhez méltó színvonalú megrendezésével bízunk abban, hogy a TDK konferencia igazi ünnep az Egyetem életében, amelyen élvezetes és hasznos részt venni akár előadóként, tanárként vagy érdeklődőként (hallgatók és tanulók számára egyaránt). Összességében a TDK kifejezést, az OTDT tevékenységével összhangban újra kívánjuk pozicionálni az Egyetem életében, amely elsősorban a fiatalokhoz szól, így számukra kell elérhetővé és érthetővé tenni. A projektben megvalósítani kívánt programok ezt a célt nagyban elősegítik, ami illeszkedik projekt célkitűzéséhez.

A program rövid távú céljai

Több résztvevő (induló és érdeklődő) az intézményi TDK konferencián, hiszen a népszerűsítő rendezvények a konferencia előtt történnek. A TDK munka vonzóbbá tételével a tehetséges hallgatók oktatási időn kívül végzett tevékenységként más szakmai munkavégzés helyett a tudományos munkavégzést választhat, ezáltal a minőség is javul. Mindezek eredménye az OTDK helyezések és a doktori képzésre való jelentkezések számának növekedésében mutatkozik meg.

Rendezvényhelyszínek

A közel 100 éves múltra visszatekintő intézmény budapesti létesítményei méreteit és komplexitását tekintve ideálisak hazai és nemzetközi események szervezésére.

Lapozza át a helyszíneket bemutató kiadványukat!

Powerpoint anyagok megosztása

Egyre többször előfordul, hogy az órák befejeztével a tanárok az előadás Microsoft Powerointban összeállított anyagát a diákoknak átadják. Ez jó, azonban a megosztásra választott megoldás már nem igazán az. Ugyanis ezt úgy oldják meg, hogy az előadáson használt számítógépre (laptop) felteszik az anyagot, a diákok pedig onnan másolják a saját pendrive-jukra az óra végén.

Ez elég sok idő, miközben az órák közti 15 perces szünet amúgy sem mindig elegendő, hogy a laptopot, kivetítőt időben át lehessen vinni az egyik teremből a másikba, vagy el lehessen tenni. Kérdésünkre, miért nem a TF honlapjára teszik fel az előadásokat, az volt a válasz, már előfordult, hogy más képzéseken a saját anyagukat látták viszont (forrásmegjelölés nélkül).

Erre a problémára a jelenlegi gyakorlat sem megoldás, hiszen a diákoknak így kiadott előadások útja a továbbiakban nem követhető, azaz a diák ugyanúgy továbbadhatja és egy esetleges rosszindulatú felhasználó különösebb számítógépes felhasználói ismeret nélkül is könnyen átalakíthatja, felhasználhatja azokat.

Kifejezetten ellenjavallt a lépés biztonsági szempontból is, hiszen egyes vírusok/férgek pendrive-on keresztül terjednek (automatikusan), valamint lehetőség van szándékos károkozásra is már pusztán a csatlakoztatással.

A következő megoldásokat javasoljuk az oktatóknak.

1.) Google Dia

A Powerpoint fájl feltölthető a Google Drive online tárhelyre, itt automatikus átalakítás kérhető, melynek eredeménye egy Google Dia (online prezentáció), amely természetesen megosztható. Egyrészt közvetlen linkként, másrészt beágyazott módon. Akinek van saját Google fiókja, az maga is használhatja az első lehetőséget, de a honlapon keresztül praktikusabb a beágyazás, amint az itt látható:

2.) PDF

Az elkészített Powerpoint bemutatókat PDF formátumba alakítjuk, és ez – szemben a PPT formátummal – már jelszóval is védhető. A honlapunkra így felrakott anyagokat a hallgatók letölthetik, kinyomtathatják, ezáltal az órán nem a diák tartalmát kell jegyzetelniük, hanem az elhangzott egyéb fontos információkat, így talán az oktatás hatékonysága is növelhető.

A jelszavas védelem alkalmazásakor kiválasztható, hogy mi az, amit tiltani szeretnénk, és mit engedélyezünk a felhasználónak. Letiltható az, hogy kimásolható legyen a szöveg (copy+paste), de letiltható akár a nyomtatás lehetősége is. Ezesetben csak a képernyőn olvasható az anyag. Már a fájl megnyitását is egy jelszó ismeretéhez köthetjük, ennek birtokában azonban még nem oldható fel a korábbiakban említett másolási/nyomtatási tilalom (a fájl mindenképpen letölthető a weboldalról a felhasználó gépére, de megnyitni már csak az általunk megadott jelszóval tudja – amennyiben ezt szeretnénk). A másolási/nyomtatási tilalom általános körülmények között a felhasználó által akkor sem oldható fel, ha az ehhez használt jelszó a birtokába jut, ugyanis a PDF fájlok megtekintéséhez használt ingyenes Adobe Reader szoftver nem tartalmaz olyan lehetőséget, hogy ezt a jelszót bárhova is beírjuk. A megnyitáshoz használt másik jelszót a program automatikusan kéri, amint a felhasználó a PDF fájlt meg szeretné nyitni.

Itt egy példa, hogy látható legyen, mit jelent ez a gyakorlatban

  • Powerpoint bemutató (megnyitható, nyomtatható, másolható, módosítható | a videó itt nem fog működni, mert azt ugyebár csak külön lehet kezelni)
  • PDF formátum (jelszóval nyitható, de nem nyomtatható, másolható, módosítható) – a megnyitáshoz szükséges jelszó: kavics, a funkcionális korlátozáshoz használt jelszó pedig: kutya.

Ennek a megoldásnak az a hátránya, hogy az átalakítás során nem maradnak meg a Powerpointban alkalmazott animációk, hangok, effektek. A PDF-ben csak statikus képként jelennek meg az egyes oldalak.

Fontos felhívnunk a figyelmet arra, hogy tökéletes védelem nincs, és ha valamit kiadtunk a kezünkből (letölthetővé tettük), akkor azzal a külsős felhasználó már azt kezd, amit csak képességei birtokában tud/akar. Minden jelszó, minden védelem feltörhető, teljes biztonság nincs.

A kivitelezéshez (és a témával kapcsolatos esetleges kérdéseikkel) keressék Király András kollégánkat (9257-es mellék | Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.)!

Projektek

2024. Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem
Minden jog fenntartva!