EU alapismeretek és sport, Politológia, Protokoll, Sportdiplomácia
Dr. Farkas Péter
- Fair Play és társadalom;
- Sportmodellek az Európai Unióban;
- Az európai integráció sportpolitikai és testnevelés-tudományi vonatkozásai;
- Az Európa Tanács és a sport;
- Az EU sportra gyakorolt hatása;
- A sport területén megjelenő, több tudományterületet érintő összeurópai problémák (kereskedelmi nyomás, fiatal játékosok kihasználása, dopping,
rasszizmus, erőszak, korrupció, pénzmosás, stb.); - Az Európai Unión belül a sport társadalmi szerepe;
- Az EU gazdasági szabályozásai és a sport "specifikumainak" (versenyek rendszeressége és működése, a sport integritása, a versenyek egyensúlya) vizsgálata;
- Az európai sport értékeinek és hagyományainak felhasználása az európai identitás kialakításában;
- A politika szerepe a sportban, a sport hatása a politikára;
- Sportdiplomácia.
Filozófia / Etika
Dr. Csuka Botond, Dr. Czétány György
- a játék és sport fogalmainak filozófiai értelmezései
- igazságosság és fair play a sportban
- a modern sport etikai dilemmái (pl. a dopping és teljesítménynövelés etikája, edzői etikák)
- a test filozófiai értelmezéseinek összefüggései a sporttal és testneveléssel
- test- és sportreprezentációk a kultúrában, művészetben és médiában
- sportesztétika
- az egészség fogalmának filozófiai értelmezései
Kommunikáció
Szilágyiné Gáldi Bernadett
- Kommunikációs trendek és problémák az iskolai testnevelésben.
- Az edzői szakma kommunikációs nehézségei.
- Az egyes sportágak, sportszervezetek kommunikációs stratégiáinak vizsgálata.
- A közösségi média sporttal kapcsolatos összefüggései.
- Feltörekvő sportágak kommunikációja.
- Verbális és nonverbális kommunikációs eszközök és technikák sporttal kapcsolatos összefüggései.
- A nonverbális kommunikáció szerepe és jelentősége az edző-sportoló kapcsolatban.
- A szabadidősport népszerűsítését segítő kommunikációs technikák/stratégiák.
Sporttörténet
Dr. Szikora Katalin, Falatovics Ádám
- A testkultúra egyetemes történetének egyes korszakai, történeti mérföldkövek, fordulók hatása a testkultúrára
- A modern sport megjelenése Európában, Anglia a modern sport őshazája, az angol sportirányzat hatása a nemzetközi sportéletre
- A sport, torna irányzatok megjelenése és fejlődése az egyes országokban, kontinenseken
- Az iskolai testnevelés történeti elemzése Magyarországon és a világ más országaiban
- Az olimpiai mozgalom jelentősége a sport XX. XXI. századi történetében
- Az egyes sportágak történeti fejlődése, a szabályrendszerek változásai
- A sportpolitika, sportdiplomácia kialakulása és fejlődése a XX. században és napjainkban
- Jelentős sporttörténeti személyiségek hatása országuk, sportáguk történetének alakulására
- Nemzetközi sportági és több sportágat felölelő multisportesemények létrehozása, rendezésük történeti fejlődése
- Az egyes kontinensek sportjának bemutatása, jellemzése, történeti elemzése
- A sportágak kialakulásának, elterjedésének elemzése a földrajztudomány eszközeivel
- A magyar sport kiemelkedő eseményei, személyiségei, történeti szempontú elemzés
- A magyar sportpolitika, sportdiplomácia fejlődési szakaszai, elemzése a történelemtudomány módszereivel
- Nemzetközi és magyar sportszervezetek létrejötte, fejlődése, változásaik elemzése a történelemtudomány módszereivel
Szociológia / Sportszociológia
Dr. Gál Andrea
- Társadalmi jelenségek és problémák a sport különböző területein és az iskolai testnevelésben
- A sport és a média kapcsolatának különböző aspektusai a 21. században
- A nemek helyzete a sport területének egyes szektoraiban és szerepeiben
- Az egyes sportágak szociológia szempontú vizsgálata
- Sportolói, edzői életutak és karrierlehetőségek
- A sportolók, edzők migrációjának jelensége, okai és következményei az élsportban
- Élet a sport után – az élsportolók visszavonulásának folyamata, a kettős karrier jelentősége
- Szabadidős sportolási szokások Magyarországon
- A COVID-19 hatása a sportéletre
Dr. Dóczi Tamás
- Társadalmi egyenlőtlenségek a sport különböző területein
- Az egyes sportágak szociológia szempontú vizsgálata
- Sport és nemzettudat
- Sport és társadalmi befogadás/integráció
- Sport, előítélet, diszkrimináció, rasszizmus
- A sport és a média kapcsolatának különböző aspektusai a 21. században
- Sportolói, edzői életutak és karrierlehetőségek
- A sportolók, edzők migrációjának jelensége, okai és következményei az élsportban
- Élet a sport után – az élsportolók visszavonulásának folyamata, a kettős karrier jelentősége
- A COVID-19 hatása a sportéletre
Kutatási témák egyénileg is választhatók, személyes konzultációt követően.
- Szociológia
- Szociológia, egészségszociológia
- Sportszociológia
- Sport- és szervezetszociológia
- Sport- és egészségszociológia
- Kisebbségtudományi alapismeretek (választható)
- Mesterkurzus (választható)
- EU alapismeretek és sport
- Európai sportpolitikák
- Sportdiplomácia
- Protokoll és viselkedéskultúra
- Politológia
- Sporttörténet, Testnevelés és sporttörténet
- Olimpiai nevelés (választható)
- Olimpizmus (választható)
- A modern sport története
- Kommunikáció, Kommunikáció alapjai
- Kommunikáció, Pedagógiai kommunikáció
- Kommunikációs készségfejlesztés
- Etika, fair play
- Bevezetés a filozófiába
- Sportfilozófia
- Művészet és rekreáció
- History of Philosophy
- Introduction to the Philosophy of Sport (ERASMUS)
- Justice and Fair Play (ERASMUS)
- Ethics of Sport and Fair Play
- Jóga
- Preventív gerincjóga alapjai
Oktató: Dr. Gál Andrea, Dr. Dóczi Tamás
A tantárgy általános célja, hogy a hallgatók megismerjék a szociológia alapfogalmait, legfontosabb kutatási területeit és módszereit, áttekintést kapva a társadalmi intézmények működéséről és a főbb társadalmi folyamatokról. A szociológia szemléletmód és gondolkodás elsajátításához, a társadalmi problémák iránti érzékenység fejlesztéséhez azok a klasszikus, illetve újabb elméletek, valamint kutatási eredmények segítik a hallgatókat, melyek a tanórák során elemzésre kerülnek.
Szociológia, egészségszociológia
Oktató: Dr. Dóczi Tamás
A tantárgy célja a hallgatók megismertetése a szociológia legfontosabb alapfogalmaival, elméleti megközelítéseivel, kutatási eredményeivel. A félév során a hallgatók az általános szociológiai témakörökön – társadalmi rétegződés és mobilitás, kultúra, deviancia – túl, illetve azokon keresztül megismerik az egészség társadalmi-kulturális összefüggéseit, valamint a különböző társadalmi jelenségek hatását a népesség egészségi állapotára. Választ kapnak arra a kérdésre, hogy miként betegít a társadalom, s hogy mely társadalmi csoportokat nevezhetünk életkilátásait, egészségi állapotát tekintve hátrányos helyzetűnek.
Oktató: Dr. Gál Andrea, Dr. Dóczi Tamás
A tantárgy célja a hallgatók megismertetése a sportszociológia, mint a sport és a társadalom viszonyát vizsgáló tudomány tárgyával, alapvető fogalmaival, kutatási területeivel; a sportszociológia rövid nemzetközi és hazai történetével; a sport különböző területeinek fejlődésére kiható társadalmi tényezőkkel; a társadalmi rétegződésben elfoglalt hely és a sportban való részvétel összefüggéseivel; a sport társadalmi kapcsolatokra gyakorolt hatásával, valamint az edzői/testnevelő tanári/rekreátori hivatás társadalmi meghatározóival.
Sport- és szervezetszociológia
Oktató: Dr. Gál Andrea, Dr. Dóczi Tamás
A tantárgy célja a hallgatók megismertetése a két szakszociológia tárgyával, alapvető fogalmaival, legnépszerűbb kutatási területeivel, a sport különböző szféráira, valamint a sportszervezetek fejlődésére kiható társadalmi tényezőkkel. A kurzus során a szervezetelméleti alapok tárgyalását követően elemzésre kerülnek a (sport)szervezeti működés sajátosságai, illetve a sport alrendszerének jelenségei és folyamatai. A sportmenedzseri/szakedzői munka társadalmi meghatározottságának felismeréséhez a hallgatók a klasszikus, valamint a friss kutatási eredmények tanórai feldolgozásával kapnak segítséget.
Oktató: Dr. Gál Andrea, Dr. Dóczi Tamás
A tantárgy célja a hallgatók megismertetése a sport- és az egészségszociológia legfontosabb alapfogalmaival, elméleti megközelítéseivel, kutatási eredményeivel. A félév során a hallgatók az általános szociológiai témák korábbi megismerése után betekintést nyernek az egészség és a sport társadalmi-kulturális összefüggéseibe. Választ kapnak arra a kérdésre, hogy miként betegít a társadalom, s hogy mely társadalmi csoportoknak milyen a viszonya az egészség különböző aspektusaival, illetve az aktív és passzív sportfogyasztással. A tanultak segítségével szintén rálátást nyerhetnek a társadalmi jelenségek sportbeli megjelenésére, illetve megérthetik a sport világában előforduló jelenségek és tendenciák társadalmi meghatározottságát.
Kisebbségtudományi alapismeretek
Oktató: Dr. Dóczi Tamás
A tantárgy célja a hallgatók megismertetése a kisebbségtudomány alapfogalmaival, elméleti megközelítéseivel. A félév során a hallgatók betekintést nyerhetnek a hazai kisebbségek jelenlegi társadalmi-gazdasági-politikai helyzetébe, a magyarországi és európai uniós törvényi keretekbe, különös hangsúllyal a roma kisebbség helyzetére. A kisebbségtudomány erősen multidiszciplináris jellegű, a kurzus során több, társadalomtudomány megközelítési módjai előkerülnek, mint pl. a szociológia, a társadalomtörténet, a jog, a szociálpszichológia, a pedagógia és a sporttudomány is.
Oktató: Dr. Farkas Péter
Az EU alapismeretek és sport tantárgy célja megismertetni a hallgatókat az Európai Unió fejlődésével és működésével, valamint a sport helyével és szerepével az európai integráción belül.
Oktató: Dr. Farkas Péter
A tantárgy célja elmélyíteni a hallgatók tudását az európai egységgondolat kialakulásának és az európai integráció – és ezen belül az Európai Unió – fejlődéstörténetében, az európai intézmények felépítésében és működésben, az EU szakpolitikáiban. A tantárgy további célja megismertetni a hallgatókat az európai sport intézményrendszeri modelljeivel, azok kialakulásával, fejlődésével, az eltérő sportkoncepciók és megközelítések politikai adaptálásával, a különböző államok sport szakpolitikáival és mozgásterével Európában, valamint Magyarország kötelezettségeivel és lehetőségeivel az Unión belül.
Oktató: Dr. Farkas Péter
A tárgy oktatása során a hallgatók megismerik a hazai és a nemzetközi sportszervezetek kialakulását, felépítését és nemzetközi kapcsolataik fejlődési tendenciáit, Magyarország sportdiplomáciai erőfeszítéseit és koronkénti céljait.
Protokoll és viselkedéskultúra
Oktató: Dr. Farkas Péter
A tantárgy célja olyan elméleti és gyakorlati ismereteket adni a hallgatóknak, amelyek segítenek a társadalmi normák, az írott és íratlan szabályok megismerésében és alkalmazásában a viselkedéskultúra és a protokoll területén, valamint alkalmasak azok formai és tartalmi kezelésére, használatára.
Oktató: Dr. Farkas Péter
A tantárgy célja megismertetni a hallgatókkal a politikai rendszer és a társadalom politikai jelenségeinek, folyamatainak lényegi összefüggéseit, illetve az ennek során kialakuló legfontosabb hazai és nemzetközi politikai intézményeket, illetve a világpolitika változásait az olimpiai ciklusok tükrében.
Sporttörténet, Testnevelés és sporttörténet
Oktató: Dr. Szikora Katalin, Falatovics Ádám egyetemi
A tantárgy oktatása során – a hallgatók középiskolában szerzett történelmi ismereteire alapozva, ezen ismereteket kiszélesítve – a testnevelés és a sport társadalom-, gazdaság- és politikatörténeti alapozó összefüggéseit mutatjuk be, az új ismereteket az általános történelmi fejlődés historikus keretébe ágyazva juttatjuk el – mind egyetemes, mind magyar vonatkozásban – az egyetemi hallgatósághoz.
Kötelező irodalom:
- Kun László: Egyetemes testnevelés és sporttörténet, Budapest, 1998, Tankönyvkiadó
- Magyarország a XX. században III. kötet, (Kultúra, művészet, sport és szórakozás), http://mek.oszk.hu/02100/02185/html/401.html
Oktató: Dr. Szikora Katalin
A tantárgy oktatása során a hallgatók megismerhetik a nemzetközi olimpiai mozgalom kialakulásának körülményeit, az elmúlt több mint 100 év eseményeit, a mozgalmat befolyásoló pozitív és negatív hatásokat, azok pedagógiai vonatkozásait, valamint a nemzetközi sportélet jelentős személyiségeinek tevékenységét. Kiemelésre kerül a Magyarországgal kapcsolatos események sorozata, a magyar sportolók nemzetközi vonatkozású tevékenysége, a hallgatók bepillantást kapnak a magyar iskolarendszer olimpiai vonatkozású szervezeti kérdéseibe, megismerhetik az olimpiai eszme pedagógiai vonatkozásait. A szemeszter során lehetőség nyílik a hallgatók önálló (kiselőadás formájában) munkájára is.
Kötelező irodalom:
- Takács Ferenc: Az olimpiák múltja, jelene, jövője, Budapest, 2012, MOB
Oktató: Dr. Szikora Katalin
A tantárgy oktatása során a hallgatók megismerhetik a nemzetközi olimpiai mozgalom kialakulásának körülményeit, az elmúlt több mint 100 év eseményeit, a mozgalmat befolyásoló pozitív és negatív hatásokat, a nemzetközi sportélet jelentős személyiségeinek tevékenységét. Kiemelésre kerül a Magyarországgal kapcsolatos események sorozata, a magyar sportolók és sportvezetők nemzetközi vonatkozású tevékenysége. A szemeszter során lehetőség nyílik a hallgatók önálló (kiselőadás formájában) munkájára is.
Kötelező irodalom:
- Takács Ferenc: Az olimpiák múltja, jelene, jövője, Budapest, 2012, MOB
Oktató: Dr. Szikora Katalin, Sterbenz László óraadó tanár
A képzés során a hallgatók – építve a BSc képzésben megszerzett ismeretekre – megismerkednek (mind az egyetemes mind a magyar sporttörténeti vonatkozásokat érintve) az egyes történeti korok kortárs szakirodalmával, azoknak tudomány-, politika-, gazdaság-, és társadalomtörténeti jellemzőivel. Kiemelt jelentőséggel kerülnek elemzésre a modern sportélet kialakulása utáni XIX. és a XX. századi sportdokumentumok, törvények, a nemzetközi és a hazai sportszervezetek kialakulásának körülményei, hatásuk a világ és Magyarország sportéletének alakulására.
Kötelező irodalom:
- Bakonyi Tibor: Állam, civil társadalom, sport Bp. Kossuth 2007
- The International Olympic Committee one Hundred Years (The Idea – The Presidents – The Achievements) I-II-III.kötet. Lausanne, IOC 1994.
Ajánlott irodalom:
- Richard Mandell: Sport a cultural history, London 2000
Kommunikáció, Kommunikáció alapjai
Oktató: Szilágyiné Gáldi Bernadett
A tantárgy célja, hogy a hallgatók képesek legyenek az eredményes és hatékony - sportszakmai céljaiknak megfelelő - kommunikációra, verbális és nem verbális megnyilvánulásaik tudatos szabályozására. Bírjanak fejlett kapcsolatteremtő- és együttműködési készséggel, fejlődjön önismeretük, valamint az asszertív kommunikáció iránti igényük. Képesek legyenek az adott szakmán belül kommunikátori szerep betöltésére, maguk és mások megnyilvánulásainak elemzésére. Rendelkezzenek továbbá prezentációk, interjúk, nyilvános beszédek megtartásához szükséges elméleti és gyakorlati ismeretekkel, valamint szakmai feladataik ellátásához szükséges, igényes íráskészséggel.
Kommunikáció, Pedagógiai kommunikáció
Oktató: Szilágyiné Gáldi Bernadett
A tantárgy célja, hogy a hallgatók képesek legyenek az eredményes és hatékony - testnevelői céljaiknak megfelelő - kommunikációra, verbális és nem verbális megnyilvánulásaik tudatos szabályozására. Bírjanak fejlett kapcsolatteremtő- és együttműködési készséggel, fejlődjön önismeretük, valamint az asszertív kommunikáció iránti igényük. Képesek legyenek a tanári pályán belül többrétű kommunikátori szerep betöltésére, maguk és mások megnyilvánulásainak elemzésére. Rendelkezzenek továbbá prezentációk, értekezletek, fórumok megtartásához szükséges elméleti és gyakorlati ismeretekkel, valamint szakmai feladataik ellátásához szükséges, igényes íráskészséggel.
Kommunikációs képességfejlesztés
Oktató: Szilágyiné Gáldi Bernadett
A tantárgy elsődleges célja a kommunikációs készségek továbbfejlesztése, döntően a szakmai kommunikációs helyzetekre vonatkozóan. A különböző gyakorlatok, egyéni- és csoportos projektfeladatok segítenek a hallgatóknak eligazodni szakedzői/sportmenedzseri szakmához kapcsolódó speciális kommunikációs helyzetekben.
Oktató: Dr. Csuka Botond, Dr. Czétány György
Az igazságosság és a méltányosság nem pusztán az etika és a politikai filozófia legfontosabb fogalmai közé tartoznak, de a sport alapértékeit is ezek képezik. De mit is értünk azalatt, amikor valamire azt mondjuk, hogy “igazságos” vagy “fair”? Mi alapján dönthetjük el, hogy egy adott szituációban mit kellene tennünk, azaz hogy mi lenne a helyes? A kurzus során a fair play komplex fogalmát fogjuk körbejárni (a sport és az emberi kapcsolatok és társadalom területén egyaránt), különféle definícióit mérlegelni, a sport etikai dilemmáit megvitatni. Ahhoz azonban, hogy ehhez kellő fogalmi és elméleti apparátust kapjunk, a nyugati etikai elméletek legfontosabb igazságosság-elméleteinek áttekintésére is szükség van. A kurzus ezek áttekintése révén fejleszteni kívánja a hallgatók képességét a kritikai gondolkodásra és morális kérdésekben történő érvelésekre. Többek között szó lesz az egyéni szabadságjogok, a szabadság és egyenlőség, az önrendelkezési jog, az erkölcsi kötelességek, a társadalmi és disztributív igazságosság, valamint az erények és a társadalmi felelősségvállalás kérdéseiről. Ezt követően kifejezetten a sport etikai dilemmáira fókuszálunk majd, olyan kérdéseket vetve fel, mint: mi tesz egy versenyt igazságossá?, milyen eszközökkel biztosíthatja a sport az esélyegyenlőséget? valóban elfogadhatatlan morálisan a dopping, és ha igen, miért? valóban hozzájárulhat a sport a morális erények és a jellem fejlődéséhez? létezhet sport fair play nélkül is? stb.
Oktató: Dr. Csuka Botond, Dr. Czétány György
A kurzus a kortárs sportfilozófiai és testfilozófiai kutatások fő problémáiba és vitás kérdéseibe nyújt bevezetést, megismertetve a hallgatókat azok megértéséhez szükséges releváns filozófiai és testkulturális hagyományösszefüggésekkel is. A hallgatók megismerkednek a sport mibenlétével kapcsolatos metafizikai kérdésre adott legnagyobb hatású elméleti válaszokkal. Bevezetést nyernek az elme- és testfilozófia területére, olyan kérdések vizsgálatával, mint pl. mi a viszony az ember teste és elméje között? testbe zárt elmék lennénk vagy pusztán sejtek, szövetek, szervek összessége? esetleg a mentális folyamatok már mindig is szituáltak és megtestesültek? Továbbá megismerteti a hallgatókat a testnevelés mibenlétével, céljával és értékével kapcsolatos filozófiai kérdésekkel (mi a testnevelés célja? mit jelent egy testet ’nevelni’? van-e morális vagy kognitív dimenziója is a test nevelésének?), illetve hogy milyen válaszok születtek e kérdésekre az emberi kultúra történetének különböző pontjain és napjainkban. Ezt követően a kurzust sikerrel elvégző hallgatók képesek lesznek elmagyarázni a sport és testnevelés filozófiájának néhány központi fogalmát, különféle szempontokból elemezni és értékelni a sporttal és testneveléssel kapcsolatos jelenségeket, filozófiai gondolatokat és elméleteket alkalmazni a testnevelés gyakorlata kapcsán. Nem utolsó sorban, mint minden filozófiai kurzus, jelen kurzus is fejleszti a hallgató interpretációs stratégiáit és érveléstechnikáját.
Oktató: Dr. Csuka Botond
A filozófia célja gondolataink és meggyőződéseink, eszméink és értékeink elemzése többek között azzal a céllal, hogy logikus fogalmi analízis révén tisztázza utóbbiakat. A sportfilozófia a filozófia azon ága, amely a filozófia hagyományos arzenálját a sport fogalmának tisztázására, valamint a sporttal kapcsolatos jelenségek és értékek elemzésére, értékelésére használja. A kurzus a kortárs sportfilozófia fő problémáiba és vitás kérdéseibe nyújt bevezetést, olykor segítségül hívva a filozófiai hagyományt is e kérdések megválaszolásához. Vizsgál a sporttal kapcsolatos metafizikai kérdéseket (mi a játék? mi a sport? mi a viszony a sportoló teste és elméje között?) és a sport értékeire is rákérdez (mit tanulhatunk a sport révén? milyen esztétikai, morális vagy politikai értékeket hordoz a sport?).
Oktató: Dr. Csuka Botond
A kurzus bevezetést kíván nyújtani a művészetfilozófia és az esztétika néhány alapproblémájába, amely a rekreációszervezés területén is hasznosítható lehet. Mindenekelőtt tisztáznunk kell, mit is érthetünk „művészet” alatt, mely kérdés a művészetfilozófiák sűrűjébe vezet minket rögtön a félév elején. Azt vizsgáljuk majd, találhatunk-e olyan megkülönböztető jegyet, mely csak a műalkotások sajátja, és amely révén elkülöníthetünk egy műalkotást egy hétköznapi tárgytól. Ennek során a hagyományos válaszok mellett az újabb és kortárs definíciós kísérleteket is áttekintjük. (2) A félév során továbbá a művészetnek a kultúrában elfoglalt helyét és a rekreációval való kapcsolatát vizsgáljuk meg: körbejárjuk, mit is érthetünk „magas” és „populáris” művészeten, majd kifejezetten a művészet rekreációs „hasznát” és a benne rejlő hatalmas lehetőségeket is elemezzük. Végül kilépünk a művészet területéről, és az esztétika tágasabb terepét derítjük föl: elemezzük majd az ún. „esztétizálódási folyamatokat”, mely a fogyasztói társadalom középpontjába helyezte az „élmény” fogalmát, gyökeresen alakítva át ennek során többek között a rekreációs szcénát is. Ezt követően foglalkozunk a szépséggel és a hétköznapjainkat behálózó egyéb esztétikai minőségekkel is, a félév végén pedig az jó ízlés / rossz ízlés, illetve a giccs problémáját járjuk körül, minthogy ezekből is sokat meríthet a rekreáció elmélete és gyakorlata egyaránt.
Oktató: Dr. Csuka Botond
This course will provide you with an introduction to the main problems of contemporary sport philosophy enabling you to understand, evaluate, and improve today’s world of sport and athletic coaching. The course will guide you through the metaphysics, aesthetics, ethics and politics of sport. In other words, we will discuss questions such as: What is sport? How does it relate to play and games? What is the relation between an athlete’s mind and body? How does sport change our relationship to our bodies? What are the values of sport? What makes it attractive for millions of people and what can sport teach us about being human? How can it promote human flourishing or a meaningful life?
Introduction to the Philosophy of Sport (ERASMUS)
Oktató: Dr. Csuka Botond
The philosophy of sport is the branch of philosophy that applies the arsenal of philosophy to clarify the concept of sport, illuminate the values inherent in sporting activities, and help us understand, analyze, and evaluate some of the “big problems” in sport. This course will provide you with an introduction to the main problems of contemporary sport philosophy enabling you to understand, evaluate, and improve today’s world of sport.
Justice and Fair Play (ERASMUS)
Oktató: Dr. Csuka Botond
What exactly do we mean when we say that a competition is ‘fair’? What is “fair play” anyway, and why should sportspersons be concerned with such moral issues? This course will provide you with a thorough introduction to the ethics of sport, the type of applied value theory that examines the morality of sport through analyzing the values governing the decisions of athletes, coaches, physical educators, and the social practices and institutions that shape today’s sport.
Oktató: Dr. Csuka Botond
This course will guide you through the main theories of justice and fair play through the most important ethical issues in contemporary sport and athletic coaching. We will discuss questions such as: What makes a competition fair? What kinds of rules are there, and on what grounds can we change them? Why should I obey the rules of a game? How can sport ensure equality and why does it matter? What is gamesmanship like professional fouling and can it be justified? Is sport only about winning or is there something more to it? How should we decide which performance-enhancing technique should be allowed or prohibited? What are the arguments for / against Doping? What are the moral responsibilities and duties of a coach? What makes a good coach?
Oktató: Rajcsányiné Zibrinyi Éva
A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek egy olyan több ezer éves "sporttal", ami erő, állóképesség, flexibilitás tekintetében hatékony fejlődési lehetőségeket biztosíthat élsportoló, szabadidő sportoló, valamint nem sportolók számára is. A tanult gyakorlatok tökéletes kiegészítő mozgásformák lehetnek bármelyik sportág mellett. A légzésszinkronban való folyamatos gyakorlás, illetve az óravégi relaxáció a stresszoldást is segíti.
Oktató: Rajcsányiné Zibrinyi Éva
A jóga kurzus során elsajátított gyakorlatokat a hallgatók olyan gyakorlatsorrá formálják, melyek elsősorban a tartásjavítást szolgálják, így segítve a gerinc egészségének megőrzését. Emellett szintén nagy hangsúly kerül a megfelelő légzés elsajátítására, amely nemcsak a tökéletes hatás elérést, hanem a stresszoldást is támogatják.
K1 épület A szárny, III. emelet | +36 1 487 9277 | tf.hu/tarstud
CV HU
Bemutatkozás
A korábban tanszéki csoportként működő szervezeti egység az 1955/1956-os tanévben vált önálló tanszékké.
A tanszék általánosan művelő bölcsészeti tárgyak oktatását végzi és a testkultúra társadalomtudományi aspektusú kutatását műveli, azt menedzseli mint “tudományos műhely”. Feladatainak homlokterében a filozófiai alapelvek, a világnézeti tájékozódás, a társadalmi jelenségek hátterének feltárása, a szociológiai szemléletmód megismertetése áll.
Az előadásokon és a szemináriumokon folyó vitákon a hallgatók választ kapnak az aktuális társadalmi és világnézeti problémákat érintő kérdéseikre, megismerkedhetnek a sporttal, testneveléssel kapcsolatos etikai és esztétikai problémákkal, valamint az olimpizmus eszméivel.
Oktatási segédanyagok
Az egyetem e-learning felületén érhetők el.