Üdvözöljük az olvasót a Testnevelés, Sport, Tudomány (TST) / Physical Education, Sport, Science (PSS) oldalán!
A sporttudomány egy interdiszciplinális tudomány, különösen azért is, mivel a sportolás egy, csak az emberre jellemző tevékenység. Bár egyes elemei megvannak az állatok fizikai aktivitásánál is, de például a sportolás pszichológiai, pedagógiai, társadalom-gazdasági jelenségei és az azokat szabályozó mechanizmusok nincsenek jelen.
Az önálló Testnevelési Egyetem szerkezeti felépítése tükrözi ezt, mivel a négy intézetének létrejötte lehetőséget adott arra, hogy a különböző sporttudományi ágak oktatását és kutatását eltérő megközelítésbl, de adott esetben több tudományterület összekapcsolásával végezzük. Ez nem csak formailag lényeges, hanem tartalmilag is, mivel fontos kihangsúlyozni, hogy a sport és a testnevelés - ami egyre nagyobb szerepet tölt be a társadalomban és az emberek egészségének fenntartásában - komoly eszköze lehet annak, hogy magasabb szintre emelhessük a Klebelsberg Kuno által kimondott jelszót: „Szellemet, erkölcsöt, erőt egyesíts”.
A Testnevelés Sport, Tudomány (TST) / Physical Education, Sport, Science (PSS) várja mindazokat a sporttudományokkal foglalkozó kéziratokat, eredeti közleményeket és összefoglaló tanulmányokat melyek a testnevelés, edzésmódszertan, társadalom és természettudomány területén folyó kutatásokról számolnak be. Továbbá, a sport bármely aspektusában végzett kísérletek, kutatások eredményeiből születő publikációknak is szeretnénk fórumot adni.
Mivel újságunk kétnyelvű, ezért mind hazai, mind külföldi szerzőktől várunk spottudományokkal kapcsolatos kéziratokat. Továbbá, tervezzük, hogy az Egyetemünkön végző doktoranduszok disszertációinak rövid összefoglalóit és a TE által megrendezett konferenciák (TDK, PhD, egyéb) absztraktjait is megjelentessük.
A mai korhoz igazodva a TST/PSS elsősorban online megjelenésű, mint sok más rangos tudományos folyóirat, s így az interneten mindenki számára elérhető lesz, elősegítve az olvasottság növelését és a tudás terjesztését. Minden beküldött cikket legalább két bíráló értékel, akik a rangos hazai és külföldi kutatókból álló szerkesztőbizottsági tagok közül kerülnek ki, ezzel is biztosítva a közlemények magas szintű minőségét.
A folyóiratban közölt cikkek megtalálhatók a TE Könyvtár és Levéltár elektronikus katalógusában és az MTA Könyvtárának repozitóriumában is, cikkenként a REAL-ban, évfolyamonként a REAL-J-ben.
7. évfolyam, 3-4. szám (2022) >>>
- Előszó / Foreword
- Eredeti közleményekl / Original research paper
- Természettudományok / Natural Sciences
- A csípőízületi mikroinstabilitás és impingement megjelenése csapatsport versenyzők között / Investigation of hip joint microinstability and impingement among team athletes
Schandl Krisztián, Tóth Dorottya, Tóth Máté, Kecskés Rita, Elbert Gábor, Ács Pongrác, Filó Csilla - A komplex prevenciós óvodai program hatása az óvodások egyensúlyfejlesztésére / Effect of the complex preventive program on the balance development of preschool children
Csirkés Zsolt, Budai Orsolya - Polarized and pyramidal training intensity distributions in distance running: an integrative literature review / Polarizált és piramis alakú edzésintenzitás-eloszlás a távfutásban: integráló szakirodalmi áttekintés
Bence Kelemen, Otto Benczenleitner, Laszlo Toth
- A csípőízületi mikroinstabilitás és impingement megjelenése csapatsport versenyzők között / Investigation of hip joint microinstability and impingement among team athletes
- Gazdaság- és társadalomtudományok / Social Sciences
- Sportban előforduló szorongás modellek és kezelésükre alkalmas sportpszichológiai intervenciók szakirodalmi áttekintése / Literature review of anxiety models in sport and sport psychological interventions aiming to treat anxiety
Tóth Renátó, Tóth László - What is new in the world of Olympic sports nowadays? (Are we living in the final hours of Olympism?) Clouds on the sky of the Olympic Movement’s future. / Mi az újdonság az olimpiai sportágak világában? Az olimpiai mozgalom utolsó óráit éljük? Felhők az olimpiai mozgalom jövőjének egén.
András Nemes
- Sportban előforduló szorongás modellek és kezelésükre alkalmas sportpszichológiai intervenciók szakirodalmi áttekintése / Literature review of anxiety models in sport and sport psychological interventions aiming to treat anxiety
- Természettudományok / Natural Sciences
- TST+ / PSS+
- Dallos Gyula: A ló és a magyar lovaskultúra bemutatása / Introduction of the horse and Hungarian equestrian culture
- Sudár Attila: Nem mi lett volna, ha (Párizs után), hanem mit kellene változtatni ahhoz (Párizs előtt), hogy megnyerjük az vízilabda olimpiai aranyérmet / Not what if (after Paris), but what would have to change (before Paris) to win the Olympic gold medal in water polo
- Hírek
- Kitekintés a sporttudományok világába
Válasszon eseményt a menüben!
A 2 évente megrendezett Nemzetközi TDK archívuma az angol nyelvű honlapunkon érhető el.
A tantárgy felvételével a TDK-ba fektetetett munka a hallgatónak kreditben-, a témavezetőnek óraelszámolásban számszerűsíthető. A TDK I, II, III. egymásra épülő elméleti tantárgyak.
Legalább a TDK I. tantárgy felvétele és teljesítése a TDK-n indulás feltétele.
1.1. TDK I. tantárgy
- A tantárgy minden félévben meghirdetésre kerül, a Tanulmányi Hivatal által. A TDK I. tantárgy 10 kontakt és kb. 6 óra önálló (csoportos) munkát jelent. Hiányzás és igazolás a TVSZ-ben leírtak szerint. A tematikus témaköröket felkért tanárok, kutatók, oktatók tartják. (TDK célja, lehetőségei. Kutatás, vizsgálat kezdeti lépései. Kutatásetikai követelmények és -szabályok. Szakirodalomgyűjtés és –elemzés. Kutatási módszerek, -számítások. Rezüméírás Az előadás megjelenítése (PPt, és Prezi). Előadói- és vitakészségek.)
- A tantárgy teljesítése, félév zárás módja: aláírás, kredit nélkül, amelyet a mindenkori TDK tanárelnök koordinál.
1.2. TDK II. tantárgy
- A tantárgy mindenkori Házi TDK félévében kerül meghirdetésre, a Tanulmányi Hivatal által. TDK II. tantárgyat a témavezető és a mindenkori TDK tanárelnök igazolásával veheti fel a NEPTUN-ban a hallgató, a témavezető nevével, ha teljesítette a TDK I. tantárgyat. (Kivétel ld. 3.4. pontban!)
- A tantárgy teljesítés feltétele Házi TDK-n indulás és a maximálisan megszerezhető pontszám a 35%-át teljesítette a hallgató.
- A tantárgy teljesítése, félév zárás módja: aláírás, 2 kredit. A tantárgyat témavezető által írja alá, a mindenkori TDK tanárelnök jóváhagyásával.
1.3. TDK III. tantárgy
- A tantárgy mindenkori Országos-, vagy Nemzetközi TDK félévében kerül meghirdetésre, a Tanulmányi Hivatal által. A TDK III. tantárgyat a témavezető és a mindenkori TDK tanárelnök igazolásával veheti fel a NEPTUN-ban a hallgató, a témavezető nevével, ha teljesítette a TDK II. tantárgyat. (Kivétel ld. 3.4. pontban!)
- A tantárgy teljesítés feltétele Országos-, vagy Nemzetközi TDK-n indulás. A tantárgy teljesítése, félév zárás módja: aláírás, 2 kredit. A tantárgyat témavezető által írja alá, a mindenkori TDK tanárelnök jóváhagyásával.
2. Több TDK tantárgy felvétele egy félévben
- A TDK I. és TDK II. tantárgyat a hallgató egy félévben, ősszel is teljesítheti. Azonban TDK II. tantárgyat addig nem lehet elfogadni, amíg a TDK I. tantárgy teljesítése meg nem történt.
- A TDK II. és TDK III. tantárgyat a hallgató egy félévben, tavasszal is teljesítheti. Nemzetközi TDK évében (páros években) a Házi- és a Nemzetközi TDK a tavaszi (azaz ugyan arra) a félévre esik. Ebben az esetben a TDK III. tantárgyat addig nem lehet elfogadni, amíg a TDK II. tantárgy teljesítése meg nem történt.
- A TE 2019/2020-as tanévben 2020. áprilisában rendezi meg mind a Házi TDK-t, mind a Nemzetközi TDK-t. Így ebben a tanévben az alábbi tantárgyak vehetők fel:
- I. (őszi) félév: TDK I.
- II. (tavaszi) félév: TDK I., TDK II., TDK III. Azonban minden esetben maximum két tantárgy vehető fel. TDK I. és TDK III. tantárgyak NEM párosíthatók.
3. TDK osztályzat
Az osztályzatot a konferencián elért pontszámok (bírálat és előadás) összege határozza meg:
- 0 – 35% = megtagadva
- 36 – 39 % = elégséges (2)
- 40 – 49 % = közepes (3)
- 50 – 59 % = jó (4)
- 60 – 100% = jeles (5)
4. TDK tantárgy felvétele és aláírása
- A TDK I. választható tantárgy felvétele nem tér el a TVSZ-ben leírtaktól. Maximum létszám: 25 fő / félév. Aláírás: TDK tanár elnök által.
- TDK II. és III. választható tantárgyak felvételének határideje hosszabb, mint a TVSZ-ben leírtak. Létszám nincs maximálva. TDK II. és III. tantárgy felvétel módja: kérvény benyújtása a Tanulányi Hivatalba, amely az alábbiakat tartalmazza: hallgató adatai, kutatási témakör, témavezető adatai és aláírása, TDK tanárelnök jóváhagyása. Az aláírt és jóváhagyott kérvény esetén a TDK tantárgy a témavezető nevével kerül fel a Neptunba. Aláírás: A TDK tanárelnök jóváhagyásával a témavezető által.
2019/2020-as tanévben őszi félévében a tantárgyfelvételhez, a TO-ra, a kérvény benyújtás határideje: 2019. szeptember 16. (hétfő), 15:00.
A 2024/25-ös tanév Intézményi TDK regisztrációs időtartama 2024. október 14-től (8.00), 2024. november. 11-ig (24.00) tart.
Az Intézményi TDK 2024. november 27-én kerül megrendezésre.
„Amennyiben a feltöltés sikeres volt megerősítő email érkezik a regisztrált email-címre, kérem ellenőrizze a SPAM mappát is.”
A Tudományos Diákkonferenciákon, szekciónként a legjobb három előadás helyezésben részesül. A sorrendet a pályamunkára (dolgozatra) és az előadásra kapott értékek összege határozza meg. A felhívásban megjelölt határidőre benyújtott pályamunkákat és a konferencián bemutatott előadásokat a hazai sporttudomány elismert személyiségei a honlapon (az alábbiakban) ismertetett formai és tartalmi követelmények alapján értékelik.
Házi TDK
1. On-line jelentkezési lap kitöltése
A jelentkezési lap pontos elérhetőségét minden tanévben frissíti a TDK bizottság. A jelentkezési lap az alábbi adatokat tartalmazza, amelyeket formázás nélkül kell kitölteni:
- a szerző(k) adatait;
- a témavezető és (ha van) a konzulens tanár adatait;
- az előadás címét;
- a kulcsszavakat (maximum 3);
- az absztrakt szövegét (maximum 3000 karakter).
2. Absztrakt tartalmi követelményei
A kutatás rövid leírásánál az alábbi klasszikus szerkezeti felépítést javasoljuk, amely mind a pályamunka, mind az előadás során vezérelv lehet:
- Bevezetés (témaválasztás indoklása, irodalmi áttekintés, elméleti háttér)
- Hipotézis / Célkitűzés (kérdésfeltevés megfogalmazása, érvényessége)
- Vizsgálati módszerek, -személyek, -körülmények (ismertetés pontossága)
- Eredmények (a kutatás eredményeinek ismertetése, bemutatása, értelmezése)
- Összefoglalás (konklúzió, javaslat, elméleti és/vagy gyakorlati jelentősége)
A fenti szempontokat az adott tudományterületen és az abban elfogadott kutatási módszereket (pl.: review paper, story telling) adekvátan kell alkalmazni. Az absztraktok kötetben jelennek meg, korábbi konferenciák kiadványai megtekinthetők az archívumban.
3. Előadás prezentáció
- A Diákköri Konferencián az előadásokat tudományterületek, illetve témakörök szerint, szekciókba soroljuk. Egy-egy szekcióban minimum 7, maximum 12 prezentáció szerepel.
- A szóbeli előadás 10 perc prezentációból és 5 perc diszkusszióból áll. A 10 percnél hosszabb előadásért pontlevonás jár, illetve nem marad elég idő a vitára, amely ugyancsak csökkenti az előadás értékét.
Országos TDK
Az OTDK absztrakt és pályamű követelményeit mindig az aktuális Konferenciát szervező Intézmény írja ki. A központi felhívás az OTDT honlapján érhető el.