A szakról röviden
A testnevelő tanárok a testkulturális képzés mellett pedagógusként a gyermekek személyiségének fejlesztésében is aktívan részt vesznek, ezt pedagógia-pszichológiai tanulmányaik készítik elő. Képzésük alatt elsajátított oktatásmódszertani ismereteikkel képessé válnak a különböző sportágak oktatására.
A képzés célja az alapfokozaton vagy más felsőfokú végzettség keretében szerzett szakképzettségre, illetőleg ismeretekre alapozva a közoktatásban, az iskolai testnevelés és sport oktatási-nevelési feladatainak ellátására, a szakképzésben, a felsőoktatásban és a felnőttképzésben, emellett a sportszakmai tárgyak oktatási, valamint minden szinten a sportpedagógiai kutatási, tervezési és fejlesztési feladatokra, továbbá a tanulmányok doktori képzésben történő folytatására való felkészítés.
Rövid ciklusú testnevelő tanárképzés /2félév/
Képzési idő: 2 félév
Bemeneti előfeltételek:
MA Testnevelő tanár (szakmai bemenet)
- szakedző mesterképzési szak (párhuzamosan vagy mesterképzésre épülően)
MA Testnevelő tanár (főiskolai testnevelő tanári bemenet)
- főiskolai szintű testnevelő tanári szakképzettség
A képzés két eltérő tanterv alapján valósul meg, a jelentkezők előképzettsége szerint. A képzések csak megfelelő számú jelentkezővel (minimum 10 fő) indulnak el. A minimum létszámot tantervenként kell érteni.
Felvételi követelmény:
A jelentkező teljesítményét 100 pontos rendszerben értékeli az egyetem az alábbiak szerint:
- írásbeli felvételi vizsga: 30 pont
- szóbeli felvételi vizsga: 40 pont
- az oklevél minősítése: 20 pont
- többletpontok (többletpontok (esélyegyenlőség, tudományos diákköri tevékenység, sporteredmény, szakmai tevékenység/tudományos publikáció): 10 pont
Rövid ciklusú testnevelő tanárképzés /3félév/
Képzési idő: 3 félév
Bemeneti előfeltételek:
MA Testnevelő tanár (szakmai bemenet)
- rekreáció és életmód alapképzési szak
- sport és rekreációszervezés-alapképzési szak rekreációszervező és egészségfejlesztő szakirány
- rekreáció szervezés és egészségfejlesztés alapképzési szak
- edző alapképzési szak
- testnevelő edző alapképzési szak
MA Testnevelő tanár (főiskolai tanári bemenet)
- bármely közismereti tanár szak
A képzés két eltérő tanterv alapján valósul meg, a jelentkezők előképzettsége szerint. A képzések csak megfelelő számú jelentkezővel (minimum 10 fő) indulnak el. A minimum létszámot tantervenként kell érteni.
Felvételi követelmény:
A jelentkező teljesítményét 100 pontos rendszerben értékeli az egyetem az alábbiak szerint
- írásbeli felvételi vizsga: 20 pont
- gyakorlat felvételi vizsga: 30 pont
- szóbeli felvételi vizsga: 20 pont
- az oklevél minősítése: 20 pont
- többletpontok (többletpontok (esélyegyenlőség, tudományos diákköri tevékenység, sporteredmény, szakmai tevékenység/tudományos publikáció): 10 pont
Felvételi vizsga
A Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem rövid ciklusú testnevelő tanár képzésének felvételi eljárása során a jelentkezőknek írásbeli felvételi vizsgán, valamint személyes felvételi interjún szükséges részt venniük. Az interjú célja a jelentkezők előzetes ismereteinek, tudásának, tapasztalatainak és céljainak megismerése, feltárása. A felvételi interjún a kijelölt bizottságok tagjai a jelentkező tanári pályára történő alkalmasságának minimumfeltételeit vizsgálják.
A körülbelül 15 perces felvételi interjú két részből áll:
- Az első részben a felvételiző személyes motivációiról, céljairól és tapasztalatairól számol be.
- A második részben egy átfogó témakör bemutatására kerül sor, amelyről az előzetes ismeretei alapján 8 perces időkeretben kell beszámolnia a jelentkezőknek. Ezt követően a bizottság tagjai kérdéseket fogalmazhatnak meg a választott témákkal kapcsolatban, amire a felvételizőnek válaszolnia kell.
Felvételi témakörök:
- A testnevelés és diáksport helye, szerepe és céljai a köznevelési rendszerben.
- Oktatási módszerek a testnevelésben.
- Az egészségtudatos életvezetés és egészségfejlesztés lehetőségei az iskolában.
- A személyiségfejlesztés lehetőségei az iskolai testnevelésben.
- Egy választott (akár saját példán alapuló) téma: az iskolai testneveléshez kapcsolódó pedagógia vagy pszichológiai jelenség bemutatása és kritikai elemzése.
Ajánlott irodalom:
- Csányi Tamás, Révész László (2021): A testnevelés és sport oktatásának elmélete és módszertana – Középpontban a tanulás. Magyar Diáksport Szövetség, Bp.
- Ekler Judit (2015): A hatékony testnevelés módszertani lehetőségei. In. Csányi, T és Révész, L. (szerk.): Tudományos alapok a testnevelés tanításához I. kötet. Magyar Diáksport Szövetség, Bp.
- Kollár Katalin, Szabó Éva (szerk.) (2017) Pedagógusok Pszichológiai Kézikönyve I-III. Osiris Kiadó, Budapest.
- Tóth László (2015). A motiváció, mint folyamat komplex értelmezése az iskolai Testnevelés és sport műveltségi terület keretében In: Révész, László; Csányi, Tamás (szerk.) Tudományos alapok a testnevelés tanításához II. kötet, Magyar Diáksport Szövetség (2015) pp. 105-134.
- Jakab György (2019). A testnevelésóra rejtett tanterve. Új Pedagógiai Szemle. 69. évf. 5-6.107-114
- Borosán Lívia; Budainé Csepela Yvette ; Cserny Ákos ; Soós István ; Hamar Pál (2022): Fekete pedagógia az iskolai testnevelésben és a sportban. ÚJ PEDAGÓGIAI SZEMLE 72 : 5-6 pp. 14-34.
- Makszin Imre (2014): A testnevelés elmélete és módszertana. Dialóg Campus, Budapest–Pécs.
- Rétsági Erzsébet (2004). A testnevelés tantárgypedagógiája. Dialóg Campus, Budapest–Pécs.
- Soós István (2022). Az egészségközpontú fizikai aktivitás és az ülő "SEDENS" életvitel. ELTE Eötvös Kiadó.
Gyakorlati vizsga részletes tájékoztatója itt érhető el!
A szakról részletes információ itt érhető el!